venerdì 1 giugno 2007

CONSTITUCIONES SARDAS SOBRE LA BARRANCHELLERIA DE LA VILLA DE Abbasanta -1794-

In s'arzola 'e pardu 'e Sant'Antoni (anno 1925)
dae sinistra: Ziu Perdu Contene (babbu de Andria, Ninna e Franziscanzelu), in mesu: Ziu Juanni Battista Contene (babbu de Perdu, Peppa, Andria, Mariantonia, Justa e Ninna), a destra: Ziu Juanni Sanna ( iaju de Sebistianu Sanna)


(Di seguito alcuni capitoli del regolamento del Corpo Barracellare vigente in Abbasanta alla fine del 1700.E’ uno dei pochi documenti in limba conservati presso il municipio di Abbasanta e tornato alla ribalta grazie al lavoro di ricerca di Lucio Pinna. Dalla lettura di questi tre capitoli in particolare si evidenzia quali fossero le abitudini e le normative che regolavano la vita dei nostri avi. Il coprifuoco era la norma e gli svaghi dei giovani del tempo sono descritti in modo quasi lirico dal capitolo XXVIII del regolamento. Il divieto di uscire per strada mezz’ora dopo le 21 d’estate e mezz’ora dopo le 20 d’inverno non impediva ai giovani di girovagare senza meta, che ballando,cantando e sparando fucilate sfidavano le disposizioni di legge)

‑Capitulu XXIV­-
Succedit medas bortas de ìsmarriresi algunu boe de laorera in su cursu de su aringiu ei su vassallu pro terminare sa argiola sua subrogada ateru pegus manalitu o domadu naturale siada o furisteri pro si semenare s'argiola qui at determinadu,pro tantu si defundat a su barranchellu de quircare nou salariu pro cuddu boe de ayudu , qui aquidante si narada,prus de su salariu ja regortu pro su giu' de laorera.


‑Capitulu XXVII­-

Tambene si conservat a su barranchellu su deretu de tenturare sos homines qui perturbant sa pubblica tranquillidade ei su reposu comune. Comente sun cuddos qui bessin su notte pustis tocada sa retirada,ei sos ateros qui si incontrana o si tenet noticia qui intran in bingias angenas ponde furare frutas,linna frutufera et de opera , in cuddas posseciones qui sunu a carrigu de su barranchellu,po sa cale tentura at a exigere su barranchellu unu iscudu po dognia persona qui at a tenturare .


‑Capitulu XXVIII-­

Pro clarificare e distinguere comente depet tenturare su barranchellu si declarada qui si depen tenturare totu cuddos qui si incontrana mesora pustis tocada sa Retirada,sa cale si depet sonare a sas noe oras in su estiu y a sas otto in su hierru.
Andana vagabundande peri sa bidda e andana dae unu logu a s'ateru senza necessidade nessuna,comente sun cuddos qui cantana,ballana, e isparana arquibussadas,a sos cales lis depet prontamente intimare sa tentura cun sa sola paraula de su barranchellu,narande: "tenedi pro tenturadu";dandende pustis su barranchellu avisu a su respetivu actuariu pro continuare sa tentura e esser prus valida.
Consecutivamente a sa tentura si depet intimare sos dannos a tales personas difamadas qui si incontrana su note mediante unu ministru de justicia tantu de sos dannos qui succedini intro de bidda,comente foras de bidda,s'intendet sos qui succedini in cudda note sa cale benin custos tenturados; e si a casu fussidi su tenturadu algunu figiu de famiglia , sos cales no tenene documentu dae sos babbos po si retirare a s'ora cumpetente s'intimet sa tentura giuntamente cun sos dannos qui sa note succederene a su babbu , ei su matessi sedat procedere in sa tentura de sas bingias.

Nessun commento: